logo

Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Sławomira Zygmunta
Sztuka teatralna Sławomira Zygmunta - premiera 2 sierpnia 2024
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Paryż dla tych, co odeszli
Sławomir Zygmunt - nowa płyta Wódeczko, wódeczko
Teledysk Koledzy płyną na ostatni rejs promujący płytę Wódeczko, wódeczko
Sławomir Zygmunt - Wódeczko, wódeczko
Bajka Przygody żółtego bałwanka z muzyką Sławomira Zygmunta
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Sławomir Zygmunt - Na balkonie
Na koncert Sławomira Zygmunta - Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej zaprasza Sławek Wierzcholski
NEW ALBUM OF SŁAWOMIR ZYGMUNT PODARUJ JEJ WRZOS / NOWA PŁYTA SŁAWKA ZYGMUNTA PODARUJ JEJ WRZOS
Nowa płyta Sławka Zygmunta: Dokąd idziesz? Do słońca! / Sławomir Zygmunt śpiewa piosenki Edwarda Stachury
Sławomir Zygmunt - Biała lokomotywa
Teledysk "Biała lokomotywa" promujący płytę "Dokąd idziesz? Do słońca", zrealizowany przez Krzysztofa Wiśniewskiego, stachuriada.pl

slawek1

Piosenkarz

ksiazki

Multimedia

media

koncerty

dziennikarz

ciało umysł dusza

Kalendarz wydarzeń

W klimacie lirycznym
SABRINA - melodramat, USA 1995, reż. Sydney Pollack
Muzyka do filmu „Sabrina" nie jest, jak się często ostatnio zdarza, zbiorem różnych piosenek i kilku utworów intrumentalnych, lecz od początku do końca przemyślaną i precyzyjnie zaplanowaną kompozycją. Wszystkie utwory to prawdziwe perełki. Ale trudno, żeby było inaczej, skoro autorem ścieżki dźwiękowej jest legendarny John Williams, kompozytor muzyki do największych przebojów filmowych w historii kina, zdobywca pięciu Oscarów („Skrzypek na dachu", „Szczęki", „Gwiezdne wojny", „E.T.", „Lista Schindlera").
Williams nie udziwnia, nie eksperymentuje, jak to czynią niektórzy kompozytorzy - efekciarze, lecz trzyma się starych sprawdzonych metod. Wszystkie utwory mają podobną konstrukcję: rozpisane na fortepian i orkiestrę, utrzymane są w pogodnym, lirycznym klimacie. Przepiękny, melodyjny „Theme from Sabrina" brawurowo zagrany na fortepianie i później „wzmocniony" przez orkiestrę, przetworzony zostaje w cyklu wariacji. Jedynym utworem odbiegającym od niego jest „Natuckerd visit", w którym melodię prowadzi klarnet, ale nawet w tej kompozycji nie moglo zabraknąć cytatu z „tematu Sabriny" pojawiającego się pod koniec utworu. Na płycie są tylko dwie piosenki Pierwszą jest bossa nova „Moonlight", zaśpiewana przez Stinga, z melodyjną, spokojną solówką na fortepianie. Drugą - liryczna ballada „How Can I Remember?" w wykonaniu Michaela Deesa, któremu akompaniuje fortepian z sekcją smyczkową w tle. Ponieważ akcja filmu częściowo rozgrywa się w Paryżu, nie moglo zabraknąć akcentów francuskich. John Williams cytuje na akordeonie piosenkę Edith Piaf „La Vie en rose". Pojawiają się też cztery standardy muzyki rozrywkowej: „When Joanna Loved Me", „The Shadow Of Your Smile", „Call Me Irresponsible" i „ Stella By Starlight". Skomponowane przez świetnych muzyków (między innymi przez słynnego saksofonistę jazzowego Francisa Webstera oraz przez pianistę polskiego pochodzenia - Victora Younga) godnie reprezentują „starą szkołę" swingu.
Muzyka do „Sabriny" od pierwszego do ostatniego utworu przykuwa uwagę. Nie sposób nie docenić mistrzowskiej instrumentacji, a „tematu Sabriny" nie możemy zapomnieć. Tak komponować potrafią tylko najwięksi.
Sławomir Zygmunt, KINO 1996, Nr 6