logo

Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Sławomira Zygmunta
Sztuka teatralna Sławomira Zygmunta - premiera 2 sierpnia 2024
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Paryż dla tych, co odeszli
Sławomir Zygmunt - nowa płyta Wódeczko, wódeczko
Teledysk Koledzy płyną na ostatni rejs promujący płytę Wódeczko, wódeczko
Sławomir Zygmunt - Wódeczko, wódeczko
Bajka Przygody żółtego bałwanka z muzyką Sławomira Zygmunta
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Sławomir Zygmunt - Na balkonie
Na koncert Sławomira Zygmunta - Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej zaprasza Sławek Wierzcholski
NEW ALBUM OF SŁAWOMIR ZYGMUNT PODARUJ JEJ WRZOS / NOWA PŁYTA SŁAWKA ZYGMUNTA PODARUJ JEJ WRZOS
Nowa płyta Sławka Zygmunta: Dokąd idziesz? Do słońca! / Sławomir Zygmunt śpiewa piosenki Edwarda Stachury
Sławomir Zygmunt - Biała lokomotywa
Teledysk "Biała lokomotywa" promujący płytę "Dokąd idziesz? Do słońca", zrealizowany przez Krzysztofa Wiśniewskiego, stachuriada.pl

slawek1

Piosenkarz

ksiazki

Multimedia

media

koncerty

dziennikarz

ciało umysł dusza

Kalendarz wydarzeń

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
W klimacie lirycznym
SABRINA - melodramat, USA 1995, reż. Sydney Pollack
Muzyka do filmu „Sabrina" nie jest, jak się często ostatnio zdarza, zbiorem różnych piosenek i kilku utworów intrumentalnych, lecz od początku do końca przemyślaną i precyzyjnie zaplanowaną kompozycją. Wszystkie utwory to prawdziwe perełki. Ale trudno, żeby było inaczej, skoro autorem ścieżki dźwiękowej jest legendarny John Williams, kompozytor muzyki do największych przebojów filmowych w historii kina, zdobywca pięciu Oscarów („Skrzypek na dachu", „Szczęki", „Gwiezdne wojny", „E.T.", „Lista Schindlera").
Williams nie udziwnia, nie eksperymentuje, jak to czynią niektórzy kompozytorzy - efekciarze, lecz trzyma się starych sprawdzonych metod. Wszystkie utwory mają podobną konstrukcję: rozpisane na fortepian i orkiestrę, utrzymane są w pogodnym, lirycznym klimacie. Przepiękny, melodyjny „Theme from Sabrina" brawurowo zagrany na fortepianie i później „wzmocniony" przez orkiestrę, przetworzony zostaje w cyklu wariacji. Jedynym utworem odbiegającym od niego jest „Natuckerd visit", w którym melodię prowadzi klarnet, ale nawet w tej kompozycji nie moglo zabraknąć cytatu z „tematu Sabriny" pojawiającego się pod koniec utworu. Na płycie są tylko dwie piosenki Pierwszą jest bossa nova „Moonlight", zaśpiewana przez Stinga, z melodyjną, spokojną solówką na fortepianie. Drugą - liryczna ballada „How Can I Remember?" w wykonaniu Michaela Deesa, któremu akompaniuje fortepian z sekcją smyczkową w tle. Ponieważ akcja filmu częściowo rozgrywa się w Paryżu, nie moglo zabraknąć akcentów francuskich. John Williams cytuje na akordeonie piosenkę Edith Piaf „La Vie en rose". Pojawiają się też cztery standardy muzyki rozrywkowej: „When Joanna Loved Me", „The Shadow Of Your Smile", „Call Me Irresponsible" i „ Stella By Starlight". Skomponowane przez świetnych muzyków (między innymi przez słynnego saksofonistę jazzowego Francisa Webstera oraz przez pianistę polskiego pochodzenia - Victora Younga) godnie reprezentują „starą szkołę" swingu.
Muzyka do „Sabriny" od pierwszego do ostatniego utworu przykuwa uwagę. Nie sposób nie docenić mistrzowskiej instrumentacji, a „tematu Sabriny" nie możemy zapomnieć. Tak komponować potrafią tylko najwięksi.
Sławomir Zygmunt, KINO 1996, Nr 6