logo

Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis dla Sławomira Zygmunta
Sztuka teatralna Sławomira Zygmunta - premiera 2 sierpnia 2024
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Paryż dla tych, co odeszli
Sławomir Zygmunt - nowa płyta Wódeczko, wódeczko
Teledysk Koledzy płyną na ostatni rejs promujący płytę Wódeczko, wódeczko
Sławomir Zygmunt - Wódeczko, wódeczko
Bajka Przygody żółtego bałwanka z muzyką Sławomira Zygmunta
Nowa powieść Sławomira Zygmunta
Sławomir Zygmunt - Na balkonie
Na koncert Sławomira Zygmunta - Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej zaprasza Sławek Wierzcholski
NEW ALBUM OF SŁAWOMIR ZYGMUNT PODARUJ JEJ WRZOS / NOWA PŁYTA SŁAWKA ZYGMUNTA PODARUJ JEJ WRZOS
Nowa płyta Sławka Zygmunta: Dokąd idziesz? Do słońca! / Sławomir Zygmunt śpiewa piosenki Edwarda Stachury
Sławomir Zygmunt - Biała lokomotywa
Teledysk "Biała lokomotywa" promujący płytę "Dokąd idziesz? Do słońca", zrealizowany przez Krzysztofa Wiśniewskiego, stachuriada.pl

slawek1

Piosenkarz

ksiazki

Multimedia

media

koncerty

dziennikarz

ciało umysł dusza

Kalendarz wydarzeń

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Rycerze pięści – prawdy i mity kina walki
Wielkie sukcesy Quentina Tarantino (ostatnio „Kill Bill") oraz filmy takie jak „Przyczajony tygrys, ukryty smok” oraz „Hero” w pełni uświadomiły wielką rolę widowisk rodem z Hongkongu przez lata lekceważonych przez znaczną część krytyki. Książka Sławomira Zygmunta to pierwsze tak wyczerpujące kompendium wiedzy na ten temat w języku polskim.
 
Sławomir Zygmunt to niewątpliwie pasjonat. Nie tylko przedstawia szczegółowo 156 filmów (z wyczerpującymi streszczeniami fabuły) reprezentowanych dla różnych odmian gatunków oraz kreśli sylwetki najważniejszych jego twórców. W obszernym wstępie daje skrótowy zarys dziejów wschodnich sztuk walki, jasno zaznacza znaczące różnice pomiędzy poszczególnymi ich szkołami i stylami, trudne do wychwycenia dla laika. A potem pewnie prowadzi czytelnika przez meandry historyczne i ekonomiczne rozwoju tego rodzaju kina. Ukazuje tradycje, z jakich czerpały te filmy i jak przez lata przenikały się z innymi popularnymi w Azji gatunkami kina. Tłumaczy ich w dużej mierze antyjapoński i antymandżurski charakter oraz opisuje próby podbicia rynku amerykańskiego, jeszcze przed fenomenalnym sukcesem Bruce’a Lee w latach 70. ubiegłego wieku. Pozwala to zrozumieć dlaczego właśnie ten, a nie inny aktor, zdobył tak wielki rozgłos (wprowadził eklektyczny styl walki, stawiający na sukces i maksymalną skuteczność), stara się też oddzielić legendę jego śmierci od smutnej rzeczywistości. Wygląda bowiem na to, że Lee padł ofiarą swego sukcesu, w czym kluczową rolę odegrał swoisty pracoholizm i niestety, narkotyki.
 
Sławomir Zygmunt nie ucieka także od wyrażenia własnych wyrazistych opinii. Nie ukrywa, że jego zdaniem sukces filmu walki to przede wszystkim perfekcyjna choreografia sekwencji akcji, a nie mętna częstokroć filozofia. Krytykuje większość produkcji amerykańskich za zbytnią dosłowność i naturalizm. Wreszcie słusznie docenia mistrzostwo „nowej fali” filmów z Hongkongu (John Woo, Tsui Hark) chwaląc je za warsztatowe wyrafinowanie i intrygujące pogłębienie rysunku psychologicznego postaci. Jednocześnie zaś docenia odmienny styl Jackie Chana. Wskazuje na jego pastiszową swobodę i doprawdy trafne nawiązania do tradycji niemej burleski. Otrzymaliśmy zatem kompendium wiedzy na temat gatunku atrakcyjne nie tylko dla entuzjastów, ale dla wszystkich zainteresowanych współczesnym kinem.
Tomasz Jopkiewicz, Życie (luty 2004)